Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Reina Rusticus - WaarBenJij.nu Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Reina Rusticus - WaarBenJij.nu

Nepal

Blijf op de hoogte en volg Reina

11 Mei 2014 | Nepal, Kathmandu

Zaterdag middag naar tempel complex Pashupatinath geweest. Wordt door Hindoes gebruikt als rituele bad- en crematie plaats voor overledenen. We hebben diverse crematies aan de overkant van de rivier gezien. Bij het ritueel worden rijst, muntjes en bloemen gebruikt.

De oudste zoon steekt het vuur aan via de mond van de overledene. Het rijst dat wordt gestrooid wordt door apen gepakt. De verbrandingsresten gaan in de rivier. Jonge kinderen springen in de rivier om de muntjes eruit te halen. Toch vond ik het een hele mooie en bijzondere plek.

Ook in Bodhanath geweest waar je prachtige boeddhistische stoepa ziet. We hebben bij toeval een zogenaamde levende Godin gezien. Dit is een 7 jarig meisje dat hier al 2 jaar zit. Zij mag de grond niet aanraken en ook niet bloeden anders moet ze weg. Ze wordt dus de hele dag gedragen. Als ze ongesteld wordt moet ze weg en krijgt ze een pensioen van de overheid, omdat de meeste mannen niet met een heilige willen trouwen.

De volgende levende Godin wordt uit 3 vijfjarige meisjes gekozen. Er worden 108 dieren geofferd en wie daar het beste tegen kan wordt de nieuwe levende Godin.
Ik begrijp nu wel waarom ze mij daar nooit voor hebben gevraagd ;)

• 11 Mei 2014 - 16:12

Antoinette:

Andere cultuur...

• 11 Mei 2014 - 17:17

Reina Rusticus:

Je ziet, een heel andere cultuur. Bijzonder op zijn eigen manier. Benieuwd hoe ze tegen onze gebruiken aan zouden kijken. Eerste zeven dagen alweer voorbij. Sterkte de komende week, zal ook weer bijzonder worden. Blij dat ik weer een verslagje van je kon lezen.

• 11 Mei 2014 - 18:13

Karin:

Hoi Reina, indrukwekkend allemaal! Het is vast een super reis waar je mee bezig bent! Gaat het met je gezondheid ook nog steeds goed? In ieder geval veel plezier! Hier in Nederland is het herfst! Water komt met bakken uit de lucht en met elf graden houdt het wel op! Groetjes Karin.

• 11 Mei 2014 - 19:08

Anneke:

Hé Reina, wat weer een bijzonder verhaal....prachtig! Je doet een heleboel indrukken op...totaal anders dan hier! Geniet ervan :) XXX

• 11 Mei 2014 - 20:23

Silvia:

Hoi Reina,
    Mooi om zo mee te kunnen lezen.
    Bijzonder allemaal.
    Genietze!
    Groet, Silvia

• 16 Mei 2014 - 11:34

Ingrid V:

Brr wat een bizarre toestanden soms ook, wel veel "omdenken"...